Reorganisatie
Je moet de helft je personeel ontslaan, omdat de helft van je omzet wegvalt, doordat een grote klant bij jou is opgestapt.

Dergelijke reorganisaties heb ik verschillende keren mogen begeleiden. Ik begin dan altijd met het op een rijtje zetten van de volgorde in de verschillende te nemen stappen. Is er een ondernemingsraad? Gaan vakbonden een rol krijgen bij de reorganisatie? Moet er een Sociaal Plan komen?

Andere vragen zijn: Welke functies wil je laten vervallen? Hoe verhouden die zich tot andere functies binnen het bedrijf? Moeten er misschien nieuwe functies komen? Kunnen medewerkers worden herplaatst? Met welke afvloeiingskosten krijg je te maken en hoe houd je die zo laag mogelijk?

Bij een reorganisatie is een goede planning van levensbelang. Alle stappen (advies or, of bijvoorbeeld melding collectief ontslag) moeten in de juiste volgorde worden gezet. Het kost veel geld als je je medewerkers een paar maanden langer in dienst moet houden, dan je bedoeling was.

Overweeg je een reorganisatie, dan kun je niet vroeg genoeg in beweging komen.